Pozwól swojej firmie zaistnieć w social mediach

Postawiłeś już pierwsze kroki w prowadzeniu własnego biznesu i idzie Ci to nieźle? Zapewne chciałbyś poszerzyć skalę swojego sukcesu i pozyskać nowych klientów. Jednym z najskuteczniejszych sposobów, aby wyjść potencjalnym nabywcom naprzeciw jest konto firmowe w social mediach. Pewnie zauważyłeś, że w dzisiejszym świecie to właśnie kanały społecznościowe są ścieżką pierwszego kontaktu z firmami. Dlatego warto się z nimi nie tylko zapoznać, ale i zaprzyjaźnić. Możliwości na promocję własnej firmy w Internecie masz bardzo wiele. To od Ciebie i od działalności Twojej firmy zależy, który z profili społecznościowych wybierzesz i jak go poprowadzisz. Ważne, abyś przy wyborze odpowiedniego kanału w social mediach pamiętał o kilku zasadach, które przedstawiliśmy poniżej.

Określ do kogo chcesz dotrzeć

Przed wybraniem odpowiedniego portalu społecznościowego zastanów się dobrze jakiego klienta szukasz? Kto jest potencjalnym kupującym Twój produkt? Aby pomóc Ci w wyborze idealnego środka komunikacji z przyszłymi klientami, przedstawiamy następującą sytuację. Dwóch przedsiębiorców chce pozyskać klientów z wykorzystaniem narzędzi promocji w Internecie. Jeden z nich ma firmę produkującą wysokiej jakości  lokalne produkty żywnościowe, drugi natomiast trudni się w szkoleniach motywacyjnych. Jak sądzisz, czy Twitter pomoże pierwszemu z nich pozyskać wielu nowych odbiorców? Raczej nie. W przeciwieństwie do drugiego z nich, dla którego portal z logiem niebieskiego ptaszka będzie skrojony na miarę. Dla pierwszego z panów proponowalibyśmy zacząć od konta na Facebooku, ponieważ pozwoli dotrzeć do wielu osób zainteresowanych zdrową żywnością w pożądanym obszarze. Drugi pan za pomocą Twittera miałby dostęp do ludzi z całego kraju, a nawet świata, które faktycznie mogłoby być zainteresowane jego szkoleniami.

Który portal społecznościowy jest dla mnie?

Facebook zrzesza bardzo wiele osób, niezależnie od wieku, wykształcenia czy miejsca zamieszkania. Ponad 11 milionów Polaków zagląda tu codziennie, a kolejne 7 milionów korzysta z niego serwisu kilka razy w miesiącu. Za jego pośrednictwem najłatwiej będzie dotrzeć do osób zainteresowanych danym tematem. Na Facebooku powstaje coraz więcej grup tematycznych o konkretnych zainteresowaniach (np. entuzjastów zdrowej żywności). Dodatkowo, promocja płatna na Facebooku pozwala docierać do osób o pożądanej demografii (np. kobiety 25-45), w konkretnej lokalizacji (np. tylko osoby z Warszawy i okolic) oraz o danych zainteresowaniach.

Jeżeli zajmujesz się rękodziełem, dekoracją wnętrz, meblami, fotografią itp., to oprócz Facebooka powinny Cię zainteresować inne portale. Jeżeli uwieczniasz swój produkt na zdjęciach i to one są podstawowym źródłem informacji o tym, co sprzedajesz, zwróć uwagę na Instagram czy Pinterest. Są to media w głównej mierze oparte o obraz i wartości estetyczne. Mniejszą rolę grają na nich zamieszczane pod zdjęciami treści.

YouTube nie musimy chyba przedstawiać nikomu. To druga po Google największa wyszukiwarka w Internecie. Szukamy tam wszystkiego, począwszy od bajek dla dzieci po informacje jak coś naprawić. Coraz więcej firm wrzuca filmy na tę platformę jako formę promocji. Są filmy instruktażowe, jak korzystać z konkretnych produktów lub jak je naprawić. Znajdziesz tam także spoty reklamowe. Firmy budowlane pokazują filmy z wykonywanych przez siebie robót. Trenerzy fitness wrzucają gotowe treningi, a kucharze przepisy. Mówcy motywacyjni dodają swoje wystąpienia oraz porady np. jak pokonywać stres. Moglibyśmy tak wymieniać bardzo długo. YouTube to prawdziwa skarbnica wiedzy dla zwykłych użytkowników oraz cenna platforma dla firm, potrzebujących promocji.  Dlaczego więc miałoby Ciebie tam zabraknąć?

Twittera polecamy wszystkim tym, których działalność opiera się na słowie, szkoleniach, nauce, najnowszych wydarzeniach w kraju i świecie. Znajdziecie tam wielu znanych i cenionych ludzi, specjalistów w swojej dziedzinie. Jeżeli Twoi potencjalni kontrahenci to przedsiębiorcy, osoby publiczne, dziennikarze, politycy – ten portal jest dla Ciebie. Warte podkreślenia jest, że „ćwierka” nawet sam papież! 😉 Wpisy z Twittera są często cytowane w prasie czy wywiadach, dlatego naprawdę warto się zainteresować tym portalem.

Jeżeli oferowanym przez Ciebie „towarem” jest wykształcenie/wiedza lub Twoimi klientami są przede wszystkim firmy i korporacje – koniecznie zwróć uwagę na portal LinkedIn. Zrzesza on ponad 300 mln użytkowników z całego świata w kontakty zawodowo-biznesowe. Są tam przede wszystkim właściciele firm, kadra zarządzająca, sprzedawcy, pracownicy działów HR i marketingu oraz specjaliści. Z pewnością znajdziesz tu dokładnie te osoby, z którymi powinieneś rozmawiać o współpracy!

A jeśli Twój produkt jest skierowany do młodego pokolenia – koniecznie zainteresuj się Snapchatem. Jest to serwis zrzeszający głównie nastolatków, pozwalający na dodawanie krótkich filmików oraz wymianę wiadomości między użytkownikami. Sporo idoli nastolatek wypromowało się właśnie dzięki niedługim nagraniom oraz dodaniem do nich zabawnych emotikon. Jeśli dobrze się przyjrzysz, to znajdziesz na etykietach produktów skierowanych do nastolatków (np. w drogerii lub księgarni) kwadratową ikonkę z duszkiem. Osoba, która z użyciem aplikacji Snapchata zeskanuje kod zapisany w tym kwadracie staje się obserwatorem danej firmy.

Jak założyć konto firmowe w social mediach?

Wiesz już do kogo chcesz dotrzeć ze swoim produktem lub usługą. Zdecydowałeś się także, który portal społecznościowy wybrać. Brawo!  Pierwszy ważny krok w stronę sukcesu za Tobą. Wystarczy teraz, że zalogujesz się na konkretnym portalu i możesz zaczynać promocję własnej firmy w Internecie. W tym artykule dowiesz się jak założyć konto firmowe na poszczególnych portalach społecznościowych. [klik]

Jak zdobyć pierwszych obserwujących

Pierwszym krokiem do zbudowania grona obserwujących Twój kanał firmowy w mediach społecznościowych jest zaproszenie do niego swoich znajomych. To najłatwiejsza metoda pozwalająca na zdobycie kilkudziesięciu obserwujących na start. Kto wie, być może wśród nich znajdzie się kilku potencjalnych klientów? Nie powinieneś jednak zapraszać wszystkich swoich znajomych. Możesz przez to tylko zaszkodzić promocji własnej firmy. Zapraszaj tylko tych, którzy faktycznie mogą być zainteresowani Twoimi usługami. Facebook sprawdzi procent angażujących się obserwatorów, czyli tych, którzy komentują, udostępniają czy lajkują Twoje posty. Jeżeli na start zbierzesz sporą grupę obserwujących, którzy polubili stronę tylko z uprzejmości, a w rzeczywistości w ogóle nie są zainteresowani treściami na stronie – Facebook obetnie Twoje zasięgi (zmniejszy liczbę osób, którym pokaże Twoje posty). 

Regularne publikowanie treści oraz zdjęć przyniesie Ci kolejnych zainteresowanych. Pamiętaj, że nie od razu Rzym zbudowano i potrojenie społeczności, która Cię obserwuje jest kwestią czasu…. i cierpliwej, ciężkiej pracy. Polecamy, abyś publikował z rozwagą. Zazwyczaj najlepiej sprawdza się wrzucanie nowych wpisów lub zdjęć od 1 do 3 razy w tygodniu, przy czym 3 razy to maksymalna częstotliwość, której lepiej nie przekraczać. 

Ważną i skuteczną metodą pozyskiwania nowych obserwujących jest płatna reklama. Facebook, Instagram oraz inne portale społecznościowe pozwalają na wykupienie promocji. Koszty zależą od tego, do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć i jak ma być liczna. Warto zainwestować nawet kilkanaście złotych miesięcznie w taki rodzaj reklamy po to, by poszerzyć grono potencjalnych kontrahentów. Wszystkie opcje reklamy takie jak: dane demograficzne, zainteresowania odbiorców, koszt promocji, długość jej trwania i wiele innych – ustawisz wedle własnych potrzeb i oczekiwań. Najczęściej płaci się za kliknięcia lub wyświetlenia promowanej treści. Przy takiej promocji wpisu pojawia się informacja, że Twój post jest sponsorowany. Podczas trwania płatnej reklamy masz wgląd do informacji m.in. do ilu osób dotarła.

Kiedy zdobędziesz już trzycyfrową liczbę subskrybentów możesz zorganizować konkurs polegający na oznaczaniu znajomych na zdjęciu lub zaproszeniu ich do zabawy w komentarzu pod wpisem.  Nagrodą może być konkretny produkt lub np. voucher do wykorzystania w Twojej firmie. Jeśli kilkadziesiąt osób weźmie udział w takim konkursie oznaczając po 3 osoby – dotrzesz do 3-krotnie większego szerszego grona potencjalnych klientów. Warto poczytać o takich konkursach w Internecie i wybrać najlepszą metodę dla siebie. Pamiętaj, by sprawdzić czy konkurs jest zgodny z polityką danego portalu społecznościowego! Jest jeszcze jedna bardzo ważna zasada. Regulamin Twojego konkursu musi być jasny i czytelny dla każdego. Nie chcesz chyba, aby zrodziło się jakieś nieporozumienie, które na pewno nie wpłynie dobrze na wizerunek Twojej działalności.

Nie zapomnij o promowaniu swoich kanałów w social mediach przy każdej możliwej okazji. Logo poszczególnych portali z odnośnikiem do Twojej strony możesz umieścić w widocznym miejscu na swojej stronie internetowej, w stopce maila czy przypominać pod każda publikacją, że jesteś dostępny także na innych platformach.

Skuteczny sposób na pozyskanie obserwujących na każdym portalu społecznościowym

Tym co łączy wszytskie portale jest pewna zasada. Aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, musi być o Tobie głośno. Zachęcaj więc swoich odbiorców do wyrażania opinii, lajkowania, komentowania i udostępniania. Skutecznym zabiegiem jest zadawanie pytań swoim obserwującym (angażowanie ich). W zależności od poruszanego tematu możliwości na podjęcie dyskusji jest wiele. Pytania angażujące naszych obserwatorów nie muszą być skomplikowane. Oto kilka przykładowych pytań:

  • Ja robię to w ten sposób. A u Was w domu jak się to robi?
  • Jaki macie sposób na….? Jak radzicie sobie z….?
  • Czy u Was również….?
  • Jestem ciekaw czy Wy także…. Jeśli tak, to w jaki sposób? Jeśli nie, dlaczego?
  • Co sądzicie o….? Jesteś na tak czy na nie?
  • Co byście zrobili na moim miejscu?
  • Który kolor wybrać?

Jeśli nie pytaniami, możesz również postawić obserwującym wybór w reakcjach na post (reakcje czyli Like, Serduszko, itd.). Bardzo prosty przykład: piszesz post dotyczący pór roku, a na zakończenie stawiasz pytanie: kto woli lato – daje like, kto woli zimę – serduszko itd. Aktywność użytkowników rośnie, Twoje zasięgi także. Oczywiście dobierz temat takiej ankiety do tematyki Twojej działalności. Nie pytaj o pory roku ludzi zainteresowanych coachingiem czy elektroniką. Chyba, że jesteś synoptykiem i prowadzisz konto firmowe, powyższy przykład jest idealny dla Ciebie ;-).

Jakie treści zamieszczać na firmowym koncie w social mediach

  • Jeśli zdecydowałeś się na Facebooka

Oczywiście powinieneś postawić przede wszystkim na treści i zdjęcia dotyczące Twoich produktów, usług i działalności firmy. Jeśli zbudujesz duże portfolio, klienci zobaczą, że cały czas działasz i jesteś rzeczywiście dobry w tym co robisz. Warto dzielić się zdjęciami swoich realizacji oraz pomysłów. Wiele firm za zgodą stałych klientów dzieli się ich zdjęciami, dodatkowo publikując ich pozytywne opinie. Facebook chętnie „przyjmuje” treści humorystyczne, łatwo wzbudzić dzięki nim sympatię klientów oraz rozprzestrzenić udostępniane przez nas posty. Obserwujący chętnie oglądają zdjęcia zza kulis, lubią widzieć jak powstają produkty i jak wygląda praca Twojej firmy. Wrzuć zdjęcie siebie samego, uśmiechniętego podczas pracy – to dobry sygnał dla nabywców! Widać, że to co robisz, jest Twoją pasją. Kolorowe infografiki dotyczące branży, jak również cytaty w przyciągającej wzrok oprawie graficznej, to treści lubiane przez społeczność tego portalu. Szybko rozprzestrzeniają się wśród znajomych, dając Ci możliwość dotarcia do szerszej grupy odbiorców.

  • Jeżeli zdecydowałeś się na Instagrama

Instagram „stoi” na odbiorze wizualnym. Twoje treści mogą być oszczędne, jednak przyłóż się do zdjęć. Fotografie powinny być dopracowane w każdym detalu. Zadbaj o oświetlenie oraz kompozycję. Produkt wyeksponuj tak, aby natychmiast rzucał się w oczy. Możesz zestawiać go z innymi produktami dobrych firm na tzw. flatlay’ach. Dasz tym samym sygnał potencjalnym klientom, że jest równie ekskluzywny jak pozostałe. Najlepsze konta instagramowe charakteryzują się spójnością publikowanych zdjęć, kolorystyki, kompozycji, klimatu. Najlepiej, abyś przejrzał kilka popularnych kont firmowych i natychmiast zrozumiesz o co chodzi. Bardzo ważne na Instagramie są hasztagi. Pomagają dotrzeć do Twojego zdjęcia wszystkim zainteresowanym.  Dobieraj je rozsądnie. Niech jednoznacznie nawiązują do zdjęcia, nie są zbyt ogólne (wtedy Twoje zdjęcie „zginie” wśród milionów z tym samym hasztagiem), unikaj tych zakazanych (obetną Twój zasięg). Stwórz 1 lub 2 hasztagi, które będą kojarzone tylko z Tobą. Pamiętaj o otagowaniu innych firm, być może odwdzięczą się tym samym. Dobrze, abyś na tym portalu wykreował swój produkt jako ekskluzywny i modny. Instagram to lubi!

  • Jeżeli zdecydowałeś się na Twittera

Twitter daje możliwość pisania krótkich, treściwych przekazów. Dlatego postaraj się zawrzeć sedno sprawy w zaledwie 2-3 zdaniach. Wpisy na Twitterze powinny nawiązywać do aktualnych wydarzeń w kraju i na świecie, polityki, kultury etc. Dobrze, jeśli orientujesz się w gorących tematach np. politycznych. Jeśli wrzucisz tweeta, który spodoba się innym, mogą go oni retweetować, czyli podać dalej. I tak wieść się niesie w świat. Nie zrażaj się tym, że w jednym wpisie możesz wpisać tylko 140 znaków, bo masz możliwość wrzucenia linku do swojej strony, bloga, sklepu czy portalu społecznościowego. I pamiętaj, że Tweeter to nie tablica ogłoszeń. Zamiast zyskać możesz stracić potencjalnych klientów jeśli kilkanaście razy dziennie będzie publikował tylko i wyłącznie swoją ofertę. Zresztą, to samo tyczy się wszystkich innych portali społecznościowych.

  • Jeśli zdecydowałeś się na YouTube

YouTube to portal z filami, zatem musisz nastawić się na nagrywanie filmów. Aby zapewnić sobie dobrą oglądalność twórz filmy tak, aby odbiorca chciał je oglądać i czekał z niecierpliwością na kolejny. Większość filmów na YouTube jest już bardzo dobrej jakości, więc nie odstawaj od reszty twórców i nie wrzucaj nagrań z widocznymi pikselami czy słabym dźwiękiem. Szanuj czas swój i oglądających, nie lej zatem wody przez połowę filmu z tzw. „słowem wstępu”. Przejdź do sedna po krótkim wprowadzeniu, a nie dopiero w 5-tej minucie. Profesjonalnie odbierane są filmy opatrzone w powtarzane przed każdym intro (kilka sekund z logiem Twojej firmy, tytułem filmu, krótkim jingle’m). Pamiętaj, że Twoje filmy może obejrzeć zarówno fachowiec, jak i laik w danej branży. Mów więc tak, aby każdy Ciebie zrozumiał, jednocześnie zachowując profesjonalizm. Nie pozwól o sobie zapomnieć i zachęcaj do subskrybowania kanału.

  • Jeśli zdecydowałeś się na LinkedIn

To portal zrzeszający profesjonalistów z wielu branż, bądź więc profesjonalistą. Dopracuj swoje portfolio, aby być atrakcyjnym dla potencjalnych kontrahentów. Określ dokładnie swój target i pod tym kątem stwórz swój profil. Zwróć uwagę na fachowy (branżowy) język, dobre zdjęcie, wartościowe treści. Nie staraj się być fałszywie skromny, jeśli masz się czym pochwalić – podkreśl to! Aby dotrzeć ze swoją ofertą do szerokiej grupy nowych odbiorców, pisz artykuły w tematyce, która się zajmujesz. Najpopularniejsze tematy artykułów na LinkedIn to marketing, ekonomia, zarządzanie.

  • Jeśli zdecydowałeś się na Snapchata

Jak już wiesz, to portal dla młodych. Dostosuj więc swój język i publikowane treści do odbiorców. Być może masz w swoim otoczeniu jakiegoś nastolatka, zasięgnij więc porady u źródła. Tak jak w słynnym kabarecie, na słowa „klawo” i „dziewoja” nie pociągniesz za sobą tłumów młodych ludzi 😉 Z drugiej jednak strony, nie przesadzaj. Nie chcesz chyba uchodzić za staroświeckiego, który koniecznie chce zabłysnąć wśród młodzieży. Nadużywając młodzieżowego slangu, nie będziesz wiarygodny.  Snapchat daje możliwość wstawiania emotikon do publikowanych filmów oraz nakładania różnych filtrów. Przetestuj je i wybierz te, które najbardziej Ci odpowiadają.

  • Jeżeli zdecydowałeś się prowadzić konta firmowe na kilku portalach

Istnieje możliwość publikowania jednego wpisu jednocześnie np. na Instagramie i Facebooku. Czy jest to dobre rozwiązanie dla Ciebie i Twojej firmy? Zakładając, że na Instagramie obserwują Cię zupełnie inne osoby niż na Facebooku ma to sens. Jednak częściej dzieje się tak, że osoba, która rzeczywiście interesuje się Twoimi usługami będzie śledziła Cię na kilku portalach. Aby nie zasypywać jej podwójną dawką informacji, zadbaj o to, by udostępniane przez Ciebie posty różniły się od siebie, a najlepiej – żeby się uzupełniały. Na Facebooku zachęcaj do śledzenia Cię na Instagramie i odwrotnie. Obiecaj w zamian dostęp do bardziej szczegółowych zdjęć czy relacji z backstage’u powstawania Twoich produktów. Możliwości jest naprawdę wiele! Ważne jest jednak to, by nie znudzić swoich odbiorców.

„W mojej firmie niewiele się zmienia – jak zainteresować potencjalnych klientów?”

Jeżeli działasz w branży, która nie pozwala na częste publikowanie nowości z firmy – podziel się artykułami ze stron, którymi się inspirujesz. Pamiętaj jednak o tym, aby tematyka wrzucanych przez Ciebie adresów była spójna z branżą, w której działasz. Twoi obserwatorzy szukają u Ciebie informacji na konkretny temat, niekoniecznie chcą oglądać śmieszne grafiki z Internetu. Jeśli bywasz na szkoleniach czy konferencjach napisz o tym swoim odbiorcom, wrzucaj fotorelacje. Dasz im znak, że cały czas się dla nich rozwijasz.

Możesz też dzielić się ze swoimi odbiorcami krótkimi cytatami motywacyjnymi. Przyłóż się do tego zadania i twórz plansze w jednorodnej kolorystyce, w takim samym stylu. Niech staną się one Twoją wizytówką. Nie zapomnij dopisać na końcu adresu swojej strony. Takie infografiki lub plansze motywacyjne, jeśli zawierają wartościowa treść, są jakby ulotką, która sama się „niesie” dzięki udostępnieniom kolejnych użytkowników social mediów. Poniżej dwie propozycje karteczek motywacyjnych.

O czym pamiętać prowadząc konto firmowe na portalach społecznościowych

Poniżej lista najważniejszych aspektów prowadzenia konta firmowego, które pomogą zbudować Ci solidny wizerunek firmy.

  • Dostosuj charakter wpisów do profilu swojej działalności i do odbiorców Twoich usług. Pisz/mów językiem pasującym do oferty Twojej firmy, ale nie bądź w tym zbyt oficjalny.
  • Dbaj o szczegóły, sprawdzaj dwukrotnie każdy wpis przed wrzuceniem. Błędy zdarzają się każdemu, ale lepiej by było ich jak najmniej.
  • Zadbaj, by informacje o firmie i usługach były jasne. Podaj adres i nr telefonu, godziny otwarcia.
  • Pilnuj komentarzy pod zdjęciami, dyskusji na forum oraz opinii, wystawianych przez klientów. Brawo dla Ciebie jeśli są same pochlebne! Nie zapomnij za nie podziękować.
  • Jeśli jednak trafi się niezadowolony klient, który nie omieszka zostawić przykrego komentarza, przede wszystkim zachowaj fason. Przeproś za niedogodności, wyraź skruchę oraz zaproponuj rozwiązanie. Może to być np. gratisowa usługa lub nieodpłatne wniesienie poprawek do wadliwego produktu. Nigdy nie wdawaj się w niekulturalne dyskusje, nie daj się wyprowadzić z równowagi.
  • Odpisuj klientom na każde pytanie, nawet to najdrobniejsze. Zaangażuj się w pomoc w wyborze, doradź, po prostu zaopiekuj się zagubionym potencjalnym nabywcą.
  • Zadbaj o szatę graficzną, ustal powtarzalne dni/godziny wrzucania wpisów. Pokaż, ze jesteś solidny, poukładany i punktualny.
  • Tworząc konkursy czy rozdania pamiętaj o jasnym sformułowaniu regulaminu. To ważne, by nie wynikły żadne nieprzyjemne sytuacje.

Wszystkie wymienione powyżej sposoby na prowadzenie firmowego konta na pierwszy rzut oka mogą wydawać się czasochłonne i trudne do ogarnięcia. Ale zastanówmy się, co w życiu jest łatwe już od samego początku? Z czasem nabierzesz wprawy, zrodzą się nowe pomysły, a prowadzenie konta własnej firmy zacznie sprawiać Ci przyjemność. Tym bardziej kiedy dzięki social mediom zyskasz wielu nowych nabywców Twoich produktów i usług. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *